lørdag den 16. oktober 2010

Er nu kommet mig over chokket, og ja vi har ikke talt saa meget om det siden. Men irriterer mig stadig over laerenes mobning af eleverne. Har talt med andre volontoerer (de passer vores foraeldreloese elever), de erfarede at nogle boern ikke har respekt hvis ikke man slaar dem. Det er saa aergeligt!

KOm til at taenke paa hvor undertrykt kvinder maa foele sig her, de skal knaele naar de hilser, og manden bestemmer alt. De kan intet sige imod hans beslutninger som i hoej grad omhandler dem, de kan end ikke bestemme over sig selv. - Det er selvfoelgelig meget groft sagt, men saadan er det i sidste ende for mange.
Og vi taler om at islam er hvinde undertrykkende, mens de mener det er kultur. Her er de fleste protestanter eller katolikker. Og synes lidt det er det samme jeg ser her, som vi kritiserer muslimerne for. Min erfaring er dermed at det ikke er pga. religion men kultur. Hvertfald at det ogsaa kan opstaa herved. Men det er min hensigt at blive klogerer paa om kvinder bliver undertrykt, for umiddelbart virker det ikke saadan. Men familie forhold mm er saa svaere at holde styr paa her.

HAr haft nogle baade rolige og travle dage. For elevrne havde test onsdag og torsdag og jeg har derfor ikke haft ret mange gymnastik lektioner. OG jeg har ikke vaeret alene med de mindste men bytede i stedet med en anden laere saa jeg havde matematik med P2. Selvom de langt fra forstaar alt, forstaar de meget mere og er ikke hele tiden ved at slaa hinanden. De laerte da lidt!
Samtidig er vi ved at goere klar til foraeldre besoeg i morgen, da de skal have resultaterne af elevernes tests. Jeg er der om formiddagen hvorefter jeg tager til Masaka igen - for at moede en anden volontoer, og se hvor hun arbejder paa et privat hospital.

Har i dag vaeret ved LAke Nabugabo. Der er lidt strand og overraskende mange badede der. Men transport dertil er ikke nem, da jeg ikke ville betale for saertransport til mig. Saa endte med at gaa 5 km, men det var ikke saa galt, og moedte mange soede boern paa min vej. Paa vej hjem gik det lidt bedre. Gik vist kun ca. 2 km. Men stedet var meget turistet og det kostede penge at komme ind, det er ogsaa hotel. Snakkede med nogle svenske og tyske volontoerer der.
Mest af alt noed jeg at hoerere fuglene - gik en lille tur i noget der minder om skov. OG sidde ved vandet og hoere dets skulpen og folks plasken. dejlig rolig, og afslappende. SKoent i skyggen af et trae. Saa dejlig dagsudflugt vaek fra familien og samle sig lidt om egne tanker.

ER ved at foele mig generelt bedre. HAr stadig kvalme og mavepine, men tror det vil vaere saadan hele tiden. Saa har lige koebt lidt kiks og juice lager til at tage med hjem! DEt er helt klart noedvendigt her.

Savner DAnmark, men er ogsaa begyndt at have det fint og nogenlunder hverdags agtig her. VIl proeve at faa set mere landet, da det meste indtil nu har vaeret kulturelt. MEn det er ikke helt nemt at rejse alene. Saa haaber jeg faar planlagt ture med andre volontoerer, men er begyndt at saette pris paa de kulturelle oplevelser - eller proever hvertfald.

1 kommentar:

  1. Hej Gry.
    Kan godt forstå at det må være svært at se på de slår børnene, håber du får snakket med de voksne om at det er meget forkert.
    Lyder som om du har det noget bedre end sidst, og tror bestemt også det er godt du møder andre frivillige. Håber du får set en masse af landet så det ikke kun er arbejde det hele. Her i Danmark har vi fået det første nattefrost.
    Pas godt på dig selv. :-)

    SvarSlet