søndag den 3. oktober 2010

Tjaa

Den seneste uge har desvaerre vaeret praeget af hjemve og halv syg. Kan godt maerke at varmen , de andrede spisetider og det ikke rene vand ikke er helt saa indbydende.

Er nu blevet mere klar over hvem min elever er, deres navne er dog haabloese. Men mht til gymnastik er problemet ogsaa hvor haardt jeg kan goerede det ift. den lille og forkerte ernaering de faar. Saa det er nok ikke konditionen der er vigtigst at taenke paa her. Saa vil proeve at fokusere paa kropslig bevidsthed i oevelserne selvom det er meget svaert.

Sidste weekend var jeg med min mor til 75 aars jubilaeum paa en offentlig pigskole i naerheden. Det var en oplevelse som begyndte i den katolske kirke, og her foregaar kirke lidt anderledes. Man klapper og synger, knaeler en hel del og giver gaver til kirken som en del af ritualet. Derefter over paa skolen, hvor ikke alle maatte komme. Her var mange uforstaaelige taler og derefter dans.

Men ellers har ugen forloebet stille og rolig.
Der kom en dame for at betale for 2 af vores elever fra en dansk organisation, hvor en dansk familie betaler deres skolegang. Vores skole er privat, hvilket er de bedste skoler. Vi har hoejst 40 i vores klasser. og kun 7 i den aeldste klasse. Hvor de paa offentlige skoler er mellem 70-100 elever. Saa der er forskel ogsaa paa resultaterne. Derudover har jeg nu kontakt med et par andre europaeiske voluntoerer i min by som jeg besoeger senere i dag.

Vil ogsaa en tur forbi en cafe ved navn Cafe Frikadellen her i Masaka, haaber at moede danskere der. Men ellers kan jeg se de har mad som lasagne.

Igaar var jeg med min mor henne og besoege min lillebror som gaar paa secondary school, vi har kun primery. Saa han bor paa skolen. Der var div. kedelige informationer men fik daa set deres maade at bedoemme eleverne paa - karaktersystem vil vist vaere forkert at sige.
Vi fik ogsaa mad der, og jeg satte stor paastyr igang da jeg ville have en gaffel at spise med, her spsiser man med fingrene og kan fa dem vasket i lidt vand - hvilket mine fingre paa ingen maade bliver rene af, saa beskidt som her er. Saa skal til at gaa rundt med eget bestik!!

I tirsdags var jeg med min mor i en naboby hvor hendes far har et hus. dvs. et halvt og er kvart hus da man bygger lidt naar man har penge. Men min bedstefar (som jeg sidder med paa et af de foerste billeder) er gammel og syg. Saa nu er det hende og hendes soeskende som skal goere det faerdig!
Det lignede mest af alt ruiner som saa meget her. Men saadan er det.

De spoerger meget til Danmark og maa sige nogle samtaler vil jeg helst flygte fra da jeg foeler mig for rig. Eller ikke ved hvordan jeg skal forklare at man kan vaere ateist. Eller hvordan vores huse er bygget, hvordan vores tag er - her er det bare en metalplade.

Saa har mange gange sagt til min mor at hun jo maa komme til DAnmark og se det hele.
Vi har ogsaa haft mange diskutioner omkring det at slaa eleverne. Hvor det faktisk ikke er lovligt at goere, men nogle foraeldre siger de skal og andre er imod. De ved virkelig ikke hvad de skal goere hvis ikke de maa slaa. Men siger at i stedet for 10 slag giver de for det mest kun 1-3 og hoejest 5. Hvor jeg proever at fortaelle dem noget med eftersidning i stedet for.
Problemet er at nogle af de elever de snakker om er 4 aar, og de sidder saa taet pa baenkene at de knap kan vaere der, saa kan slet ikke forstaa at de kan sidde stille. Jeg har meget sympati med disse boern!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar