tirsdag den 12. oktober 2010

Puha. Kan ikke huske hvad jeg har fortalt!

Sidste uge var haard, havde en hel del arebjde. Og blev et par gange ladet alene med de mindste - hvilket jeg ikke goer igen! De er 4-5 aar forstaar ikke hvad jeg siger. ikke engang stille! De gentager mig bare. DE sidder ovenpaa hinanden i det meget lille klassevaerelse og jeg vil egentlig helst lukke dem ud at lege. Men i gymnastik alene med dem gik det helt galt. DE begyndte at smide toej og sko op i et trae. Nogle lavede haard slaaskamp, saa maa sige at mine laerer udfordringer her ikke er smaa!!

DEnne weekend havde jeg planlagt at tage paa tur for at komme vaek, men saadan gik det ikke. Familien er bestemt ikke glad for at jeg skal rejse alene rundt paa smaa veje, da der overfald der, iser fordi jeg er en hvis pige. Men weekend blev oplevelsesrig alligevel.

Loerdag var min bror Pascal kommer hjem, fordi vi skulle til boen for hans forfaedre. DEt skal siges at de her er begravet ved hans bedstefars hus. Saa moedte hans soestre og bror. Og store familie. DEr var en praest der, og han sproejtede til sidst vand paa alle gravene. Pascals far er ogsaa begravet der. Det viser sig at min mor var elsker til hans far, saa hans andre soeskende er fra faderens kone. Og mine broedre har ikek samme far. Min mors mand er far til den yngste men har stadig boern med andre elskere. Det er mere normalt at have mere end 1 kone og elsker end have kun 1. Saa forstaar jeg pludselig alle kaerlighedserklaeringerne, da det ikke betyder noget om de har en kone i forvejen. En mere er kun godt!
Ellers taesker de bare den anden ihjeld! Saadan er virkeligheden.
Jeg forstaar ikke hvor kaerligheden i forholdene er, og tror ikke der er nogen. Min mor er ikke glad for dette emne! Men vil nu proeve at finde ud af mere om det emne, og om kvinder foeler sig undertrykte!

Soendag var jeg paa 4 timers boda-boda tur til 2 landsbyer ved Victoriasoen. DEt var en god tur, ud paa de meget smaa veje og stier, ud til de helt smaa oede steder. Byerne levede af fiskeri, den ene okay stor med mange fiskebaade, hvor alt foregik meget gammeldags! de smaa baade blev trillet op paa lande med pinde under sig. Folk trak net op paa land ca. 15-20 mand hev i tov, og mange fisk vil jeg ikke sige de fik ud af haard og lang tids arbejde. Det var en helt anden verden end vi er vandt til!
DEn anden landsby var meget mindre, og her var deres baade mere kanoer, men stedet var langt hyggeligere og paenere. dog stadig med skrald overalt, men saadan er landet her! De var emget skeptiske, og tror ikke de faar besoeg af en hvis hver dag! HVor i den anden landsby jeg havde 4-5 boern rendende efter mig konstant! Og hvor tiltaler de smaa landsbyer mig. Ca ingen her har bil og de lever klart mest af hvad de selv har! DE gaar langt efter vand da selv cykler ikke er hver mannds eje. VI moedte mange der som hyrder gik og drev deres koer rund til graes. Hegn er ikke mange steder! DEt var en herlig tur!

Havde en forfaerdelig oplevelse i dag! DEt skal siges at jeg har tullet rundt indtil jeg tog til Masaka. FOr boernene har midtvejstest, alle selv de 4 aarige! Hver enesye aargang. DE kunne ikke bruge hele dagen paa det med de smaa. Men kom saa ind i klassen hvor min mor underviser og boernene synger og peger paa en pige der staar op i midten. Det var for mig at se grov mobning arrangeret af laeren. Men det var fordi hun ofte ikke er i skole! DEt bebrejder de en 5 aarig pige. HVor jeg virkelig blev sur, og isaer pigens udtryk gjorde mig gal. Var noedt til at gaa. Have lyst til at tage pigen og loebe min vej med hende! HEr er det saa ikke foraldrenes ansvar men pigens at komme i skole, selvom hun opholder sig hjemme de dage hun ikke er i skole! OG skolen ved ikke hvad de skal goere, saa det er deres maade. Hvor jeg sagde at jeg da godt forstaar hun ikke vil i skole med den mobning. Giv dine elever lyst til at vaere her! MEn min mor er ikke vild med at tale om det, om hun er sur eller kan se jeg har ret ved jeg ikke? Haaber det sidste men frygter det andet!

Synes generelt at de glemmer at boern er boern og ikke voksne. DE giver pigen et ansvar som er en voksens! HVor forfaerdelig, og har ikke lyst til at vide hvor mange taesk hun faar baade i og udenfor skolen! DEt er simpelthen saa synd!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar