søndag den 31. oktober 2010

opdatering fra det manglende sidst!


d. 17 okt. Besoegte jeg en spansk pige . Hun arbejder paa et privat hospital lidt udenfor Maska. Det var rigtig rart, at se at det faktisk vaere paent, selvfoelgelig efter Ugandsike standarder. Men langtfra ligesom den lokale laege klinik. Her havde hver patient en seng. Men maa sige at boernene der generelt er underernaerede. Saa en bette baby, som virkelig var lille og meget underernaeret. Nogle af boernene derv enter paa adoptivforaeldre. Traels virkelighed. Men det er det hospital folk tager til hvis det er virkelig alvorligt, og de paa en made finder raad. Selvom de mangler mange simple laege ting er de, de bedste I omraedet. Og folk her er da kun en I hver seng. Saa kvinder graede/ skrige fordi en var doed. Saadan reagerer man lige meget om det er et barn eller en gammel. De kunne ikke forstaa at det kan vaere godt for en gammel at doe selvom de lider af megen sygdom til sidst.
Derefter tog vi en tur paa café Frikadellen.


Paa en maade er det underligt at jeg er halv faerdig med dette projekt, men paa en maade rart. Og kan da kun sige jeg har oplevet meget, og faaet et andet syn paa hvordan livet kan vaere. – Hvor er jeg dog glad for at vaere dansker!

Fredag d. 22 okt. Blev det for mit vedkommende til en tur paa privatklinik i Masaka og faa konstateret malaria. Saa har man proevet det. Saa det meste af weekenden gik i sengen, og da ogsaa en del af mandagen. Alle var sa soede at ville bede en boen til at jeg blev rask. Og hvor er jeg traet af det! Lige meget hvad saa beder man bare en boen.  OM det saa drejer sig om sygdom, vejret eller penge. Ved godt at det ofte er fordi de ikke har viden eller penge til andet, mens det andre gange virker som rent dovenskab. Generelt synes mange dovne, for rigtig mange ting kan jo sagtens vente til i morgen! Jeg var meget i tvivl om jeg fik den rigtige behandling da forklaring fra laegen ikke er noget man faar, da laeger ved bedst tager man bare hvad de giver. Men jeg ville have forklaring og recept, hvilket gjorde mig meget besvaerlig! Men saadan er det jo!

Soendag d. 24 okt. Jeg troede jeg var ved at blive rask, saa ville hjaelpe med at goere klar til den fest som min holdte for sin klub. (en klub bestaende af de velstaende i byen – meget overfladisk og snobbet. De betaler bl.a. skolegang for nogle af eleverne paa skolen og stoetter hinanden oekonomisk hvis der skulle ske noget, som sygdom hvhor behandling er noedvendig.) Til denne begivenhed var der en masse klargoering og ville da ogsaa hjaelpe lidt. Det gik fint med at skraelle bananer til matooke – selvom jeg er ligesaa darlig hertil som de smaa piger (det er jo ikke mande arbejde). Har da ogsaa plukket en halv hoene – og saa fik jeg det daarligt. Vi fik hoenerne levende med foedderne bundet sammen og en dreng slagtede dem saa (en muslim saa de ogsaa maa spise dem). Der var mange igang med forberedelserne, laererne hjalp osv. Skoleeleverne hentede stole til begivenheden og ordnede faa andre ting.
Der blev sunget danset og holdt nogle faa taler, hvor jeg da ogsaa skulle vises frem. Der blev spist en masse mad, drukket en masse oel. Det var dog foerst da laererne kom frem fra bag kulisserne at der blev rigtig fest og nogle af de andre var vendt hjem. Endte med at mindst en laere braekkede sig.

Tirsdag d. 26. Okt. Endelig rask. Saa havde gymnastik. Da jeg skulle have P3 (ca. 1-2 kl) graed ca 4 af boernene pga. Taesk timen foer, hvilket er haardere at se paa end at de rent faktisk faar taesk. Som mange andre volontoerer erfarerer har boernene da ogsaa mest respekt for dem der faktisk slaar dem. Hvilket ikke goer det hele meget bedre. Kedelig virkelighed maa man sige! Men saa faar man altsaa meget ondt af de boern!

Fredag d. 29 okt. Det var planen vi skulle tage til Lake Mburo nationalpark, men pga. Dyr adgangs og manglende overnatning ventede vi til loerdag morgen. Var sammen med Liz og Tom der arbejde med vores foraldreloese boern. Saa det var rart med selskab. Vi tog en baad tur loerdag lige da vi ankom og fik vores ting ind i det lejede telt. Saa desvaerre kun en baby krokodille, men lidt andre dyr. Det er ikke en park med mange dyr. Men kom da taet paa nogle af dem. Om eftermiddagen var vi paa 2 timers horseback safari, hvor vi kom taet paa isaer zebraer, men ogsaa andre flotte dyr. Saa det var en fin tur, men ikke vild safari da de ikke har de store og mest attraktive dyr. Men flot maa det siges at vaere, og billigere end andre steder. Og god fisk til aftensmaden.

I morges - 6.30 paa 3 timers gaatur i parken med guide. Da man ikke kan faerdes uden, af frygt for at blive overfaldet af en buffalo. Hvilke der er rigtig mange af, og vi moedte da ogsaa en kaepme flok og maatte vente noget tid foer vi kunne vaere sikre paa at gaa. Men fik set en del andet! Saa det var en god gaatur, med lidt oemhed efter gaarsdagens ridetur.

Nu bliver der igen en "arbejdsuge" hvis man kan kalde det det!

Savner jer alle, haaber alt er godt i kolde og vaade Danmark

Ingen kommentarer:

Send en kommentar